FreePBX

Uit Limesco Wiki
Versie door J. Boonstra (overleg | bijdragen) op 23 mei 2014 om 12:01 (Configureren FreePBX)
Ga naar: navigatie, zoeken

!! Deze pagina is nog niet af !!

Wat is FreePBX?

FreePBX is een opensource grafische schil om Asterisk heen die het beheer makkelijker maakt. Op hun website staat meer informatie. Voor een ervaren gebruiker heeft deze grafische schil hier en daar wat beperkingen, maar voor een nieuwe/onervaren gebruiker of iemand die begint met SIP is deze grafische schil perfect voor de eerste stappen in de wereld van SIP. FreePBX is beschikbaar in een aantal smaken, je kunt FreePBX installeren op een losse machine, in een virtual machine en zelfs op een Raspberry.

Installeren FreePBX

Installatie handleidingen voor CentOS, Ubuntu, Debian en FreeBSD zijn in de FreePBX wiki te vinden. Je kunt ook een complete FreePBX distro downloaden of een hosted versie afnemen. De raspberry variant is te downloaden op Raspberry-asterisk.org De download link voor de meest recente versie is niet heel duidelijk te zien, het kan dus even zoeken zijn. Voor de beginner is het ten zeerste aan te raden om een complete distro te downloaden. Het installatie proces van een complete distro is bijzonder eenvoudig en lijkt op het installeren van bijvoorbeeld office op je windows pc.

Configureren FreePBX

Limesco heeft gevraagd om een aantal gegevens, username / authenticatie-username, password, domein/realm, sip uri/adres, expiry. Deze gegevens heeft Limesco nodig om de sim te koppelen aan je FreePBX installatie en om gesprekken af te leveren op je FreePBX installatie. Om deze gegevens te verkrijgen heb je een aantal basis ingredienten nodig.

 - Trunk
 - Inbound route
 - Outbound route
 - Extensions


Met deze 4 basis ingredienten kun je een werkende opstelling bouwen. Naarmate je meer vertrouwd raakt met FreePBX kun je een aantal ingredienten toevoegen zodat het beter aansluit bij je eigen behoeftes. Enkele extra ingredienten die leuk zijn om te hebben of om mee te experimenteren zijn :

 - Queues
 - Music on Hold
 - Voicemail
 - Set Caller ID
 - IVR


Extensions

Een extensie wordt gebruikt om een toestel te identificeren binnen je FreePBX installatie. Om een extensie aan te maken ga je via het menu "Applications" naar "Extensions" je krijgt dan een overzicht scherm.

-> plaatje

Aan de rechterkant zie je alle reeds aangemaakte extensies. Wanneer je een nieuwe installatie hebt dan is deze lijst leeg. Je kunt aan de linkerkant van het scherm kiezen wat voor soort extensie je wil maken. Voor gebruik met Limesco kun je het beste kiezen voor "Generic SIP Device". Nadat je op "submit" klikt kom je terecht op de pagina om alle instellingen te maken. De instellingen die we hier maken zorgen er voor dat je de username / authenticatie-username en password hebt om door te geven aan Limesco. Als alle kopjes zijn dichtgeklapt dan zie je de hoofdstukken op de pagina.

-> plaatje

Onder het kopje "Add Extension" kun je een 4-tal gegevens invoeren. Achter "User Extension" (username/authenticatie username) vul je het nummer in waarmee de sim te bereiken moet zijn vanaf de telefoon centrale. In FreePBX kan dit extensie nummer alleen maar bestaan uit getallen. Bij "Display Name" vul je de naam in die wordt meegezonden wanneer je iemand belt. Andere SIP gebruikers kunnen deze naam zien wanneer je ze gaat bellen vanaf deze extensie. Vervolgens is er nog het "CID Num Alias", dit is het nummer dat wordt meegezonden wanneer je iemand belt.

-> plaatje

Als je het volgende kopje open klapt dan kun je de extensie opties invullen. Hier hoef je alleen maar de "Outbound CID" in te vullen. Dit is in de meeste gevallen een combinatie van de "Display Name" en "CID Num Alias". De overige opties onder dit kopje kun je laten staan zoals ze standaard staan. Wellicht dat je hier in de toekomst wijzigingen wil gaan aanbrengen, maar voor de eerste opzet is dat absoluut niet noodzakelijk.

-> plaatje

Het laatste wat Limesco nodig heeft wat te vinden is in dit hoofdstuk is het wachtwoord. Deze kun je instellen onder het kopje "Device Options". Er staat hier een regel met de tekst "Secret", vul hier achter je wachtwoord in. De overige opties onder dit kopje kunnen op de standaard waarde laten staan. Alle overige opties laten we vooralsnog staan zoals ze standaard worden ingesteld bij het aanmaken van een extensie, scroll nu helemaal naar beneden en kies voor “Submit”

-> plaatje

FreePBX is nu ingesteld dat er een nieuwe extensie is aangemaakt, maar Asterisk welke het daadwerkelijke belverkeer behandeld is nog niet op de hoogte gebracht van de aangemaakte extensie. Alle wijzigingen die worden gedaan binnen FreePBX worden pas naar Asterisk gestuurd wanneer er op de rode "Apply Config" knop wordt gedrukt. Bij iedere wijzigingen die wordt doorgevoerd zal deze rode "Apply Config" achter de menu balk worden getoond. Zeker wanneer je aan het testen bent is het dus van belang om deze knop goed in de gaten te houden. Wanneer je wijzigingen doorvoert maar niet op deze knop drukt dan zal er niets wijzigen in Asterisk waardoor de wijzigingen niet actief worden.

-> plaatje

Domein/Realm

Limesco heeft gevraagd om enkele gegevens waarvan de meeste nu bekend zijn. We hebben alleen het domein nog nodig. Als je een domein hebt, dan ben je als het goed is bekend met DNS, A-records en SRV-records. Heb je een domein, maar ben je niet bekend met het inrichten van records dan kan je domain-registrar je een helpende hand bieden. Heb je niet een domein, of heb je geen idee wat een domein is dan dien je je externe ip adres gebruiken welke je van je provider hebt gekregen. Weet je niet wat je externe ip adres is? Ga dan naar watismijnip.nl. Deze website toont het ip adres van jouw internet verbinding. In deze handleiding gaan we er vanuit dat je domein : mijndomein.nl is met ipadres 12.34.56.78

Je hebt een eigen domein :

 Username : 12345678
 Authenticatie-username : 12345678
 Password : MijnGeheimeCode01
 Domein/realm : mijndomein.nl
 SIP uri/adres: 31612345678@mijndomein.nl
 Gewenste expiry : 600


Je hebt niet een eigen domein :

 Username : 12345678
 Authenticatie-username : 12345678
 Password : MijnGeheimeCode01
 Domein/realm : mijndomein.nl
 SIP uri/adres : 31612345678@12.34.56.78
 Gewenste expiry : 600


Wanneer je deze gegevens door geeft aan Limesco dan kunnen zij er voor zorgen dat de simkaart (en daarmee dus ook je telefoon) zich kan aanmelden als IP toestel op jouw FreePBX centrale. In "FreePBX System Status" onder het menu "Reports" kun je zien wanneer Limesco de gegevens heeft doorgevoerd. Achter "IP Phones Online" zal het getal gaan veranderen van 0 naar 1. Tevens zul je een bevestigings mail krijg van Limesco dat de wijziging is doorgevoerd en krijg je Trunk gegevens aangeleverd die we later nodig hebben.

Trunks

Om FreePBX te verbinden met de centrale van Limesco/SpeakUp zal er een trunk aangemaakt moeten worden. Omdat SpeakUp gebruik maakt van 2 proxyservers zullen er 2 trunks aangemaakt moeten worden. In Asterisk kan dit gedaan worden met 1 proxyserver. Het maken van 2 trunks in FreePBX is noodzakelijk voor een correcte werking van je systeem, het is niet samen te voegen in 1 trunk omdat FreePBX hier een stukje functionaliteit mist.

In het menu “Connectivity” gaan we naar “Trunks” -> plaatje

De opbouw van dit scherm is vergelijkbaar met de opbouw van "Add extension" Kies aan de linkerkant voor "Add SIP Trunk"

De trunk is onderverdeeld in een aantal secties. Achter trunk name vullen we een naam in waarmee we de trunk in andere schermen kunnen identificeren, zoals bijvoorbeeld Limesco_Trunk_1. Bij "Outbound CallerdID" vullen we je telefoonnummer in, in een internationaal formaat, dus beginnend met 31 ipv 0. Vervolgens kun je een maximaal aantal kanalen kiezen die beschikbaar zijn voor deze trunk. Met andere woorden; hoeveel gesprekken wil je gelijktijdig kunnen voeren met deze verbinding. 2 kanalen is voldoende, je kunt dan immers wisselgesprek doen. Zet je deze waarde te hoog en je hebt ergens een configuratie fout gemaakt dan kunnen de kosten flink in de papieren gaan lopen. Het verdient dus de aanbeveling om het aantal beschikbare kanalen zo laag mogelijk te houden. Om gesprekken op te zetten naar de buitenwereld, dus bijvoorbeeld naar je buurman of je werk, heb je een dial plan nodig. Onder het kopje "Dialed Number Manipulation Rules" kun je het nummer welke je hebt ingetoetst op je mobiele telefoon aanpassen voordat deze naar Limesco gaat. Dus als je belt naar 12345 dan kan dat nummer veranderd worden naar bijvoorbeeld 0688812345. Aangezien SIP iets anders werkt dan ‘normale‘ telefonie moet je altijd bellen naar een internationaal nummer, zelfs wanneer je nationaal belt. Dus bellen naar een nummer welke begint met een 0 gaat vrijwel nooit goed, maar meestal bellen mensen wel naar een nummer welke begint met een 0. Wanneer je als "prepend" 31 gebruikt, en "prefix" [0] en "match pattern" [6]. dan zal het nummer 0611223344 worden veranderd naar 31611223344. Wanneer het ingetoetste nummer overeen komt met de combinatie van prefix en match pattern dan wordt de prefix voor het nummer verwijderd en wordt de prepend er voor geplaatst. Het match pattern hier staat op [6]. <- let op de “.” achter de “]”. Deze regel zorgt er voor dat wanneer het gekozen nummer begint met 06, dit nummer wordt aangepast naar 316. De “.” staat voor een willekeurige hoeveelheid tekens bestaande uit alle willekeurige getallen. Je zou ook een regel kunnen maken met "prepend" 31, "prefix" [0] en "match pattern" .

-> plaatje

Nu scroll je verder naar beneden en kun je "Outgoing Settings" invullen. Wederom zit hier een apartheid van FreePBX. Je gaat denken dat Outgoing voor uitgaand is, en incoming voor inkomend. Voor Asterisk wat op de achtergrond draait, is dit onderscheid er helemaal niet op dit niveau. Dus we negeren hier gewoon het onderscheid en voeren een "Trunk Name" in. Deze kun je gelijk houden aan de eerder ingestelde "Trunk Name". De Peer details komen behoorlijk precies en kunnen in je eigen situatie licht afwijkend zijn. Mocht blijken dat deze gegevens bij jou niet werken, meld je dan op het IRC kanaal voor assistentie.

 type=friend
 insecure=invite
 pedantic=no
 canreinvite=no
 nat=force_rport
 host=proxy1.sip.speakup.nl
 port=5060
 qualify=yes
 username=Gebruiker
 secret=Wachtwoord
 disallow=all
 allow=alaw&ulaw&gsm&g726


-> plaatje

De username en secret heb je gekregen van Limesco, dit zijn NIET dezelfde username en secret die je hebt ingevuld bij je extensie. Wanneer je informatie zoekt over de overige opties dan kun je het beste kijken op de wiki van FreePBX en/of Asterisk.

Deze trunk is nu bijna klaar, als je naar beneden scrolled zie je nog een register string. Deze string bestaat uit je gebruikersnaam, gevolgd door een ":" en dan je wachtwoord. Dit geheel wordt gevolgd door een "@" met daarachter de server van Speakup om je aan te melden. Daarna volgt er een "/" met je telefoonnummer.

 Gebruiker:wachtwoord@server/telefoonnummer

Wanneer je nu klikt op "Submit Changes" komt er boven in het scherm weer een rode knop met "Appy config". Klik eerst op "Limesco_Trunk_1" aan de rechterkant.

Het scherm wordt nu opnieuw geopend met de trunk gegevens, verander nu overal de gegevens van "1" naar "2", dus de trunkname wordt op beide plaatsen veranderd, de host proxy wordt aangepast en de registerstring wordt aangepast. Klik dan op "Duplicate Trunk" Er komt nu een tweede trunk bij die licht grijs van kleur is. Dit komt omdat deze trunk nog is uitgeschakeld.

Klik nu op de 2e trunk om deze te openen. Klik op Trunk 2 en zet daar de vinkjes uit bij "Continue if busy" en bij "disable trunk". Scroll naar beneden en klik op "Submit Changes" om vervolgens nu wel bovenin op de rode "Apply Config" te drukken.

De telefoon was al verbonden met de centrale, nu is de centrale verbonden met de buitenwereld. Tijd om de telefoon(s) te verbinden met de buitenwereld via de centrale. Hiervoor zijn inbound en outbound routes nodig.