Asterisk/Quickstart: verschil tussen versies
k (→Alles ingesteld?: typo) |
k (categorie vergeten toe te voegen) |
||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 106: | Regel 106: | ||
== Meer weten? == | == Meer weten? == | ||
Op [[Asterisk/Instellen]] staat dezelfde informatie met veel meer uitleg. Kom je er niet uit of heb je vragen, stel ze via onze [http://limesco.nl/contact/index.html contactmogelijkheden] zoals IRC of support@limesco.nl. | Op [[Asterisk/Instellen]] staat dezelfde informatie met veel meer uitleg. Kom je er niet uit of heb je vragen, stel ze via onze [http://limesco.nl/contact/index.html contactmogelijkheden] zoals IRC of support@limesco.nl. | ||
+ | [[Category:Asterisk]] | ||
+ | [[Category:Howto]] | ||
+ | [[Category:DIY]] |
Huidige versie van 16 okt 2015 om 11:03
Inhoud
Quickstart, Limesco Do-It-Yourself
De configuratiebestanden staan vaak in /etc/asterisk/. Als iets configuratie.conf wordt genoemd mag je lezen: /etc/asterisk/configuratie.conf
De Asterisk-console kan je uitvoeren via sudo asterisk -R of, als root, asterisk -R
Als je aanpassingen hebt gedaan aan algemene configuratiebestanden kan je, naar gelang je voorkeur, Asterisk herstarten of in de Asterisk-console reload uitvoeren. Specifieke configuratiebestanden zoals sip.conf en extensions.conf kan je herladen met sip reload respectievelijk sip dialplan reload.
Logging
Uitgebreide logging aanzetten kan in logger.conf:
console => debug,notice,warning,error,verbose,dtmf,fax
Firewall
Sta de volgende reeksen toe in je firewall zodat onze leverancier verbinding kan maken met je PBX:
- 193.169.138.0/23
- 91.232.130.0/24
SIM laten registreren op Asterisk
Onze leverancier SpeakUp registreert als softphone op je PBX. Hiervoor zet je het volgende in sip.conf
[%NUMMER%] type=friend ; toegang op basis van authenticatie ipv. IP-adres, voor terugbellen wordt SIP-registratie gebruikt callerid="Mijn mobiele telefoon" <%NUMMER%> ; caller-ID als je uitbelt, voor in het From-veld host=dynamic ; softphone verbindt naar ons toe username=%GEBRUIKER% secret=%WACHTWOORD% context=from-sim ; context in het dialplan waarin het gesprek binnenkomt mailbox=%NUMMER%@default insecure=invite,port canreinvite=yes
Verander hierbij het volgende:
- %NUMMER% in het 06-nummer wat je van ons hebt gekregen
- Tip: een vaak gebruikte notatie is: 316xxxxxxxx
- %GEBRUIKER% in de gebruikersnaam die je ons hebt gegeven
- %WACHTWOORD% in het wachtwoord die je ons hebt gegeven
Verbinding met het telefoonnetwerk
Met het volgende template zorg je ervoor dat je naar het reguliere telefoonnetwerk kan bellen.
In sip.conf, bovenaan onder [general]:
[general] ; ... realm => %REALM% register => %TRUNKUSER%:%TRUNKPASS%@sip.speakup.nl ; ...
Ook in sip.conf:
[to-speakup](!) ; een template voor een verbinding naar speakup toe type=friend insecure=invite pedantic=no canreinvite=no nat=no port=5060 context=from-speakup qualify=4000 username=%TRUNKUSER% secret=%TRUNKPASS% disallow=all allow=alaw allow=ulaw allow=gsm allow=g726 [speakup01](to-speakup) ; instantie van de template, voor server #1 host=proxy1.sip.speakup.nl [speakup02](to-speakup) ; instantie van de template, voor server #2 host=proxy2.sip.speakup.nl
Verander hierbij:
- %REALM% in de domein/realm die je hebt aangeleverd
- %TRUNKUSER% in de gebruikersnaam voor de trunk die je van ons hebt gekregen
- %TRUNKPASS% in het wachtwoord voor de trunk die je van ons hebt gekregen
Basis dial-plan
In extensions.conf voeg je regels to voor from-sim en from-speakup:
[from-sim] exten => _X.,1,Verbose(Call from Limesco SIM [${CALLERID(num)}] to [${EXTEN}]) same => n,Dial(SIP/speakup01/${EXTEN}) [from-speakup] ; Vervang ... door de rest van je DIY-nummer: exten => 316...,1,Verbose(Call from SpeakUp [${CALLERID(num)}] to [${EXTEN}]) same => n,Dial(SIP/316.../${EXTEN})
Alles ingesteld?
Als je van ons hebt gehoord dat de aansluiting is geregeld, herstart dan Asterisk, of voer in de Asterisk-console de volgende commando's uit:
- sip reload
- sip dialplan reload
Meer weten?
Op Asterisk/Instellen staat dezelfde informatie met veel meer uitleg. Kom je er niet uit of heb je vragen, stel ze via onze contactmogelijkheden zoals IRC of support@limesco.nl.